Auto importeren uit Duitsland

Home - Auto importeren uit Duitsland

Veel gebruikte auto’s en youngtimers worden tegenwoordig vanuit Duitsland naar Nederland gehaald. Geen wonder want een auto importeren uit Duitsland kan heel lucratief zijn. Daarnaast is het een groot land met heel veel occasions. Voor autoshoppen over de grens zit je dus goed in Duitsland.

Bereken kosteloos de rest BPM:

BPM Calculator

Tips voor import van auto’s

Hier een paar tips waar je op moet letten als je een nieuwe auto wilt kopen of een gebruikte auto wilt importeren uit Duitsland.

1. Auto zoeken

Waar begin je met zoeken? De meeste mensen die een auto importeren uit Duitsland gaan naar bepaalde sites om zich te oriënteren welke auto’s er zoal te koop zijn in Duitsland. Denk dan aan sites als bijvoorbeeld www.mobile.de en www.autoscout24.de.

Let op:
Een import auto wordt officieel als occasion gezien als deze auto meer dan 1.000 km op de teller heeft. Het Hof in Amsterdam heeft dit onlangs besloten. Meer hierover in het artikel “Import auto officieel ‘occasion’ bij 1.000 km op de teller”.

2. Papieren

In Duitsland hoor je twee documenten bij je auto te hebben, namelijk een Fahrzeugbrief (groot, groen formulier met alle data van de auto en die van de eigenaar). Deze bewaart de eigenaar in de regel thuis. En een Zulassungsbescheinigung (klein document met alle voertuiggegevens).
Vraag wel naar de papieren van de laatste keuring. We hebben het dan over de AU (Abgas Untersuchung = controle op de uitlaatgasemissie) en de HU (Haupt Untersuchung = zoiets als een APK).

3. Kentekenplaten

Koop je een occasion in Duitsland dan krijg je daar geen kentekenplaten bij. In Duitsland zijn deze van de eigenaar en blijven ook van de eigenaar. Je zult tijdelijke kentekenplaten aan moeten vragen om de auto in Duitsland te mogen rijden.

4. Transport

Als Nederlander mag je (in Nederland) niet rijden in een voertuig met buitenlandse kentekenplaten. Dus simpelweg de Duitse auto van Duitsland naar Nederland rijden gaat niet zomaar. Wil je dit doen? Vraag dan een tijdelijk Duits kenteken en een gratis eendagskenteken in Nederland aan (website RDW) en rij op één dag de nieuwe auto van Duitsland naar het RDW-station bij jou in de buurt. Een andere optie is dat je de auto laat ophalen door een transportbedrijf.

5. Nederlands kenteken aanvragen

Ga naar het gewenste RDW-station (er zijn er 16 in totaal in Nederland) en neem de autopapieren en de keuringspapieren mee. Uiteraard neem je ook de auto mee. Deze moet door het RDW bekeken worden voor een kentekenopname (de zogenaamde RDW-schouwing; kosten circa 100,- euro).

6. Eerst BPM betalen, dan nieuw kenteken

Is alles in orde dan neemt de RDW je aanvraag in behandeling voor een nieuw kenteken. Deze krijg je pas nadat de BPM betaald is.

7. BPM betalen

Je kan BPM betalen via de site van de belastingdienst. Dit is een nogal omslachtig en ingewikkeld proces. Het is makkelijker om de BPM-aangifte kant en klaar af te geven bij het RDW kantoor. Vervolgens ontvang je van het RDW kantoor het te betalen BPM bedrag per mail. Dit maak je over en een week later ontvang je het kenteken.

Een kant en klare BPM-aangifte kunnen wij voor je verzorgen. Klik op de knop ‘BPM berekenen’ en open onze BPM Calculator. Je ziet aan het einde welk BPM bedrag je zou moeten betalen. Klik vervolgens op Aangifteformulier en het compleet ingevulde document kan je afdrukken en opsturen. Voor meer informatie ga je naar onze BPM Import Service pagina.

8. BTW

Voor occasions is het makkelijk. Bij gebruikte auto’s betaal je de BTW in Duitsland voordat je deze naar Nederland importeert. Bij nieuwe auto’s werkt het anders. Je bent belastingplichtig in Nederland en daar betaal je dan ook de BTW. In Duitsland betaal je deze niet. De verkoper kan je vragen om een bewijs van export. Een bewijs van inschrijving in Nederland is in de regel voldoende.

Zoek direct contact met team XRAY!


XRAY Nieuws & blog