Auto importeren uit Japan

Home - Auto importeren uit Japan

Wil je een auto importeren uit Japan? Dan is het goed om je even te verdiepen in de voorwaarden. Een Japanse auto importeren kan uiteraard, maar dan moet je wel voldoen aan de wet- en regelgeving. Die werkt nét even iets anders. Ons advies voor diegene die een auto willen invoeren vanuit dit land: check de aankoop- en invoerprocedure goed. Zo voorkom je verrassingen.

Bereken kosteloos de rest BPM:

BPM Calculator

Japanse import auto kopen

Ga je op zoek naar een Japanse auto dan zul je merken dat de prijzen heel aantrekkelijk zijn. De prijs is wel sterk gerelateerd aan de kilometerstand en blijft hoog tot circa 100.000 / 150.000 km. Daarna neemt de waarde van de importauto af, behalve de veelgevraagde modellen. Die blijven redelijk stabiel in prijs. Wil je een Japanse auto kopen? Kijk dan online of doe mee aan een veiling. Je kan ook naar Japan reizen uiteraard, maar dat is wel prijzig.

This image has an empty alt attribute; its file name is nissanGTR2-1024x683.jpg

Japan import Nederland

Er worden tegenwoordig steeds meer auto’s uit Japan geïmporteerd. Naast de prijs blijkt dat de auto’s goed onderhouden zijn, zowel de youngtimers als de nieuwere modellen. De procedure rondom een import auto uit Japan is iets ingewikkelder dan bijvoorbeeld uit Europa. Je kan het beter vergelijken met het importeren van een auto uit de Verenigde Staten. Zo moet je de auto naar Nederland halen en hier inklaren. Je kan een import auto het goedkoopst over zee vervoeren (verschepen). De vrachtkosten kunnen aanzienlijk zijn. Laat je goed voorlichten.

Importheffing

Daarnaast geldt er een importheffing van 10%. Je betaalt hierdoor 10% extra op de netto catalogusprijs of de aankoopwaarde per auto die je invoert.

Let op: Een import auto ziet men officieel als occasion als het meer dan 1.000 km op de teller heeft. Meer hierover in het artikel “Import auto officieel ‘occasion’ bij 1.000 km op de teller”.

BTW

Japan is geen EU-land, dus ben je verplicht de BTW in Nederland te betalen. Heb je die ook in Japan betaald? Dan is het verstandig om te kijken of je het daar terug kunt vorderen. Meer info lees je op de Belastingdienst site van Japan.

BPM

Uiteraard moet je ook gewoon BPM betalen.

Inklaren auto

Zodra de auto in Nederland aankomt, dien je deze in te klaren. Dit doe je bij een douane-expediteur in Nederland. Zij zorgen voor het inklaren van de auto en zorgen ook dat alle benodigde documenten voor de importheffing geregeld zijn. Na het inklaren krijg je een invoerdocument.

Keuring RDW Station

Is de auto ingeklaard dan is de volgende stap een RDW keuringsstation om de auto te laten keuren. De procedure voor het keuren van een Japanse auto is strikt, maar wijkt niet heel erg af van een auto afkomstig uit een ander landen buiten de EU. De eerste keuring bij het RDW station wordt een aankoopkeuring genoemd. De kosten hiervan zijn hoger dan een standaard APK. Aangezien men links rijd in Japan zal de auto aangepast moeten worden aan de Europese eisen. ook de verlichting moet worden bijgesteld aan de rijrichting in ons land.

Individuele typegoedkeuring

Dan is er nog de individuele typegoedkeuring nodig. Hoe werkt het? De RDW maakt bij goedkeuring van auto’s onderscheid tussen voertuigen met en voertuigen zonder typegoedkeuring. Wordt een voertuig volgens de Europese voorschriften gebouwd dan hebben deze een typegoedkeuring en kunnen ze zonder verdere keuring worden toegelaten op de weg. Auto’s zonder een typegoedkeuring moeten eerst individueel worden goedgekeurd voordat ze de weg op mogen, de zogenaamde individuele typegoedkeuring.

Nederlands kenteken aanvragen

Hiervoor ga je naar het gewenste RDW-station (er zijn er 16 in totaal in Nederland). Neem de autopapieren, de keuringspapieren én de auto mee. De auto wordt door het RDW bekeken voor een kentekenopname (de zogenaamde RDW-schouwing; kosten circa 100,- euro).

Nieuw kenteken

De RDW neemt je aanvraag voor een nieuw kenteken in behandeling als alles in orde is bij de schouwing. Het kenteken ontvang je echter pas nadat de BPM is betaald.

BPM betalen

BPM betalen doe je via de site van de Belastingdienst. Dit is een nogal omslachtig en ingewikkeld proces. Een kant en klare BPM-aangifte kunnen wij voor je verzorgen. Klik op de knop ‘BPM berekenen’ en open onze BPM Calculator. Je ziet aan het einde welk BPM bedrag je zou moeten betalen. Klik vervolgens op Aangifteformulier en het compleet ingevulde document kan je afdrukken en opsturen.

Heb je de aangifte ingeleverd dan stuurt de Belastingdienst je vervolgens het te betalen BPM bedrag per mail. Maak je dit over dan ontvang je een week later het kenteken voor je nieuwe auto.

Let op:

  1. Omdat ze in Japan links rijden, moet het lichtbeeld aangepast worden. Pas hierna kan je een individuele typegoedkeuring krijgen.
  2. Je ontvangt bij export van een auto uit Japan een exportcertificaat. Deze is in het Japans, dus met Japanse tekens. Soms krijg je de vertaling erbij. Heb je deze niet dan moet je het certificaat eerst vertalen. Alleen met een vertaald exportcertificaat ontvang je de individuele typegoedkeuring.

Zoek direct contact met team XRAY!


XRAY Nieuws & blog