Veel gestelde vragen

Home - FAQ

XRAY staat altijd voor u klaar om uw vraag te beantwoorden. Mocht uw vraag hieronder niet beantwoord worden, neem dan gerust contact op!


Indien je een nieuwe auto wilt importeren, dan gelden de volgende regels. De Belastingdienst hanteert de vuistregel voor een nieuwe auto; jonger dan 6 maanden en minder dan 3500 km. Maar in de praktijk houdt dit geen stand bij de rechtbank. Zie ook ons nieuwsartikel. Indien je auto minder dan 1000 km heeft gereden en nog niet eerder geregistreerd is geweest, dan moet je aangifte doen van het volledige bpm bedrag. Dit kunnen wij ook voor je verzorgen. Neem dan contact met ons op via mail of chat.

Is uw vraag niet beantwoordt? Neem dan gerust contact op met XRAY.

U betaalt invoerrechten om een auto uit Dubai te importeren. Dubai ligt buiten de EU, waardoor u geen gebruik kunt maken van vrij verkeer van goederen. In plaats daarvan dient u kosten te maken. Het gaat voor een personenauto jonger dan 30 jaar bijvoorbeeld standaard om 10 procent invoerrechten. Naast de invoerrechten voor een auto uit Dubai dient u ook 21 procent btw te betalen.

Is uw vraag niet beantwoordt? Neem dan gerust contact op met XRAY.

Nee, er wordt geen extra belasting geheven. Er is bijv. geen BTW of iets dergelijks waar je rekening mee moet houden.

Is uw vraag niet beantwoordt? Neem dan gerust contact op met XRAY.

De CO2 uitstoot is inderdaad heel belangrijk en van invloed op de hoogte van de bpm. Meer hierover op de pagina ‘bpm-tarief personenauto‘ van de Belastingdienst.

Is uw vraag niet beantwoordt? Neem dan gerust contact op met XRAY.

Ja, dat klopt. Een e-golf heeft geen bpm

Is uw vraag niet beantwoordt? Neem dan gerust contact op met XRAY.

Als eerste moet je naar de RDW om je auto te laten keuren. Hoe je daar komt? Op de pagina van de RDW staat alle informatie over een eendagskentekenbewijs. Maar in Duitsland kan je ook een kenteken voor 2 weken aanvragen. Daarmee kan je naar de RDW rijden.

Is uw vraag niet beantwoordt? Neem dan gerust contact op met XRAY.

Nee, er komen geen andere kosten bij. Je betaalt alleen bpm. Je betaalt geen BTW. Eventuele bijkomende kosten zijn de kosten voor het RDW.

Is uw vraag niet beantwoordt? Neem dan gerust contact op met XRAY.

De rest bpm is de enige belasting waar je rekening mee moet houden. Daarnaast krijg je nog te maken met keuringskosten en kosten voor een kenteken.

Is uw vraag niet beantwoordt? Neem dan gerust contact op met XRAY.

Nee, wij importeren geen auto’s in opdracht. Wij zijn een IT-bedrijf dat gespecialiseerd is in het bepalen van de rest bpm. Zoek je een full import service bureau dan raden we je de volgende partijen aan:

Bolsenbroek & Partners, Heumen
Voertuig Taxaties, Boekel
Waardetaxaties, Gendringen
Vitex Raalte, Druten

Is uw vraag niet beantwoordt? Neem dan gerust contact op met XRAY.

Zodra u van de bedrijfsauto een camper maakt, bent u tot 17,5 jaar BPM plichtig! Er is echter alleen een uitzondering als er ooit al BPM betaald is voor de auto.

Stel dat u een bedrijfsauto koopt van een particulier die de auto privé heeft aangeschaft, dan is de BPM al een keer betaald, u hoeft dan bij het keuren naar een kampeerauto niet nogmaals de BPM te betalen. Bij twijfel, raadpleeg de Belastingdienst.

In de meeste gevallen moet u wel betalen. De eerste 4 jaar kan de BPM nog flink hoog zijn, zeker op nieuwe bussen is de BPM fors.

Een bedrijfsauto wordt ook een personenauto zodra u er een camper van maakt. Om in aanmerking te komen voor een kampeerauto kenteken en te kunnen profiteren van het kwarttarief zult u dus eerst BPM moeten afdragen.

Maar hoeveel is dat dan? Bussen van 5 jaar of ouder worden vaak omgebouwd naar camper. De belangrijkste reden hiervoor is de BPM. Deze is aanzienlijk lager na 5 jaar.

Is uw vraag niet beantwoordt? Neem dan gerust contact op met XRAY.

Bedrijfsauto’s zijn na 5 jaar BPM vrij. Ook als u als particulier een bedrijfswagen koopt, betaalt u na vijf jaar geen BPM meer.

Is uw vraag niet beantwoordt? Neem dan gerust contact op met XRAY.

Indien je in Nederland wilt blijven rijden met een buitenlands kenteken dan moet je in de volgende situaties bpm-aangifte doen en bpm betalen:

  • Je gebruikt op de openbare weg in Nederland een personenauto (in gebruik genomen op of na 1 juli 2005) met een buitenlands kenteken.
  • Je gebruikt op de openbare weg in Nederland een personenauto (in gebruik genomen op of na 1 juli 2005) met een buitenlands kenteken die je hebt geleend, gehuurd of geleaset. En de periode genoemd in het huur- of leasecontract is niet langer dan 4 jaar. Dan betaal je alleen bpm over de huur- of leaseperiode.

Op de site van De Belastingdienst vind je het formulier wat hiervoor nodig is om aangifte rest bpm te doen zonder kentekenregistratie in Nederland. Mocht je hier problemen mee ondervinden dan kunnen wij dit voor je invullen. Kosten zijn 99,95 euro.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/aangifte-bpm-zonder-kentekenregistratie-in-nederland

Is uw vraag niet beantwoordt? Neem dan gerust contact op met XRAY.

Een BPM berekening maken is gratis. Het maken door ons van een officieel Belastingdienst aangifte rapport kost €59,95 euro incl btw.

Voor het keuren van de auto bij de RDW dien je verder rekening te houden met €107,20 kosten aan RDW leges en tenaamstelling en €39,50 voor de kentekenplaten.

Is uw vraag niet beantwoordt? Neem dan gerust contact op met XRAY.

Als je een auto importeert, moet je deze vooraf laten keuren. De kosten hiervoor zijn ongeveer 100 euro. Daarna moet je bpm aangifte doen.

Is uw vraag niet beantwoordt? Neem dan gerust contact op met XRAY.

Na 3 jaar moet men ieder jaar een apk keuring laten uitvoeren.

Is uw vraag niet beantwoordt? Neem dan gerust contact op met XRAY.

Je moet een dag kenteken hebben om de auto in 1 dag naar Nederland te kunnen rijden. Dit dagkenteken regel je in het land waar de auto vandaag komt (Duitsland, Oostenrijk, Midden Oosten, Denemarken, et cetera). Een andere oplossing is om het vervoer naar Nederland over te laten aan een transporteur.

In Nederland breng je de auto naar de RDW. De RDW keurt de auto.

Op onze site kan je de bpm bepalen. Deze kan je vervolgens uitprinten en opsturen naar de Belastingdienst. Deze sturen vervolgens de nota.

Na betaling van de bpm ontvang je de Nederlandse kentekenplaten.

Is uw vraag niet beantwoordt? Neem dan gerust contact op met XRAY.

Ja, dit is helemaal juist. Over een import auto met lage CO2-uitstoot hoeft men minder bpm te betalen dan over een import auto met hoge CO2-uitstoot.

Is uw vraag niet beantwoordt? Neem dan gerust contact op met XRAY.

Waarom worden op 1 juli 2020 de BPM-tarieven gewijzigd?

Als ik op 1 juli 2020 een nieuwe auto invoer, welk tarief moet ik dan toepassen?

Is er een overgangsperiode?

Als ik op 1 juli 2020 een gebruikte auto invoer en een keuze maak tussen NEDC2 of WLTP, ben ik daarmee dan altijd het voordeligst uit?

Als ik op 1 juli 2020 een gebruikte auto invoer met een d.e.t. van 1 juni 2020, mag ik dan de NEDC2-uitstoot hanteren in combinatie met de vanaf 1 juli 2020 geldende BPM-tarieven?

Ik ben een artikel 8-vergunninghouder. Ik heb in juni 2020 melding gedaan en de Bruto BPM berekend aan de hand van de NEDC2-uitstoot in combinatie met de voor 1 juli 2020 geldende BPM-tarieven. De auto wordt in juli 2020 geregistreerd. Mag ik dan nog kiezen voor het nieuwe BPM-tarief?

Is uw vraag niet beantwoordt? Neem dan gerust contact op met XRAY.

Vanaf 1 september 2017 geldt de WLTP-methode om de CO2-uitstoot te berekenen. De methode heeft als gevolg dat de CO2-uitstoot en daaraan gekoppeld de BPM flink stijgen. Om dit te compenseren mag er tijdens een overgangsperiode een terugrekenformule worden gebruikt, deze staat bekend als de NEDC2-waarde. De NEDC2 zou budgettair neutraal moeten zijn, maar uit diverse onderzoeken blijkt dat de NEDC2-CO2-uitstoot nog steeds te hoog is. Reden temeer om de bpm tarieven bij te stellen. Vanaf 1 juli 2020 worden de bpm tarieven naar beneden bijgesteld en berekend op basis van de WLTP. Zo is de situatie weer gelijk aan de situatie voor 1 september 2017.

Is uw vraag niet beantwoordt? Neem dan gerust contact op met XRAY.

Voor het invoeren van een nieuwe auto op of na 1 juli 2020 gebruik je de WLTP-berekening en de per 1 juli 2020 geldende BPM-tarieven.

Is uw vraag niet beantwoordt? Neem dan gerust contact op met XRAY.

Voor het invoeren van een gebruikte auto op of na 1 juli 2020 heb je de keuze uit twee opties voor het berekenen van het bpm tarief:

  1. Je hanteert de NEDC2-berekening plus de voor 1 juli 2020 geldende BPM-tarieven
  2. Je hanteert de WLTP-berekening én de vanaf 1 juli 2020 geldende bpm tarieven.

Ligt de ‘datum eerste toelating’ van de gebruikte auto vóór 1 juli 2020 dan mag je zelf bepalen of je het oude of het nieuwe tarief gebruikt.

Is uw vraag niet beantwoordt? Neem dan gerust contact op met XRAY.

Heb je een aanvraag tot afgifte van het kenteken voor 1 juli 2020 bij het RDW gedaan en wordt de auto pas in juli of augustus 2020 geregistreerd, dan kan je een beroep doen op het oude bpm tarief. Het RDW hanteert hiervoor een overgangsperiode. Dit betekent een berekening op basis van de NEDC2-uitstoot in combinatie met de voor 1 juli 2020 geldende bpm-tarieven. Let op: je hebt hier de keuze! Het is geen verplichting. Je mag ook de berekening op basis van de WLTP-uitstoot hanteren.

Is uw vraag niet beantwoordt? Neem dan gerust contact op met XRAY.

Mijn vraag is eigenlijk of ik bij het invoeren van deze gebruikte auto een combinatie mag maken, namelijk: mag ik de NEDC2-uitstoot hanteren in combinatie met de vanaf 1 juli geldende bpm tarieven? Dat zou een mooie combinatie zijn. Het antwoord op deze vraag is: nee, dat mag niet! Het zou inderdaad een mooie combinatie zijn. Je mag wel kiezen of je de NEDC2-uitstoot of de WLTP-uitstoot hanteert. Kies je voor de laatste dan hanteer je de bpm-tarieven van 1 juli 2020 en later. Kieze je voor de NEDC2 uitstoot dan hanteer je de bpm-tabel van vóór 1 juli 2020.

Is uw vraag niet beantwoordt? Neem dan gerust contact op met XRAY.

Stel ik ben een ondernemer (artikel 8 vergunninghouder) en ik heb in juni 2020 melding gedaan én de bruto bpm berekend op basis van de NEDC2-berekening. Ik heb daarvoor de bpm tarieven van voor 1 juli 2020 gehanteerd. De auto wordt echter pas in juli 2020 geregistreerd. Mag ik dan nog switchen en kiezen voor het nieuwe bpm-tarief? Het antwoord op deze vraag is: ja. Stel dat het tarief vanaf 1 juli 2020 is gunstiger dan het tarief daarvoor dan mag je die gebruiken. Je kan dan bezwaar indienen tegen de betaling op aangifte.

Is uw vraag niet beantwoordt? Neem dan gerust contact op met XRAY.

Het antwoord op de vraag welke rekenmethode – de NEDC2 of WLTP  – het voordeligst is, is eigenlijk: geen van beiden. In veel gevallen is het nog steeds gunstiger om te kiezen voor de NEDC1-uitstoot (de oude testmethode). Stel je voert een auto in met een datum eerste toelating (DET) van voor 1 juli 2020. Dan zou je eigenlijk altijd moeten onderzoeken welke testmethode en welk bpm tarief het voordeligst is. Wil je de NEDC1-uitstoot berekening hanteren? Dan moet je bezwaar maken tegen de betaling op aangifte.

Is uw vraag niet beantwoordt? Neem dan gerust contact op met XRAY.

Zoek direct contact met team XRAY!