XRAY Nieuws & blog

Home - XRAY Nieuws & blog - Van grijs naar geel kenteken

Van grijs naar geel kenteken

Heb je ook een auto op grijs kenteken en wil je deze ombouwen naar geel kenteken. Dat kan! Let op: er is wel bpm afdracht nodig. Heb je een Nederlands grijs kenteken en wordt dit een geel kenteken dan is het uitgangspunt voor de bpm berekening het Bruto BPM bedrag van de meest vergelijkbare auto op geel kenteken. De Bruto bpm van de auto op grijs kenteken kan je niet als basis voor je berekening gebruiken! En dit kan best vervelend uitpakken. Zo blijkt dit verhaal van het ombouwen van een Landrover Defender 2.2D Adventure Limited Edition uit oktober 2015.

Land Rover Defender naar geel kenteken

Het verhaal is als volgt: een van onze klanten heeft een Land Rover Defender 110 Adventure uit oktober 2015. De auto is omgebouwd naar grijs kenteken. Neem je het grijze kenteken als basis voor de bpm berekening dan ziet dat er als volgt uit:

Bruto BPM (grijs) € 19.401
Rest BPM (grijs) € 5.918

Van zakelijk naar privé

De klant rijdt de auto zakelijk, maar wil deze naar privé halen en weer ombouwen naar geel kenteken. De achterbanken zijn nog aanwezig, dus de kosten voor het ombouwen naar geel kenteken zijn te overzien.

Bruto bpm geel kenteken als uitgangspunt

Waar de klant geen rekening mee heeft gehouden is dat de bpm berekening er ineens heel anders uitziet. Zodra de auto is omgebouwd naar geel kenteken is de bruto bpm die hierbij hoort ook het uitgangspunt voor de bpm berekening. Deze ziet er nu als volgt uit:

Bruto BPM (Co2 295 gr) bedraagt € 68.368
Rest BPM € 20.851 (!)

De rest bpm is ineens 4x zoveel geworden!

Advies

Ons advies is om in oktober 2020 de auto naar privé te halen, je betaalt dan geen rest bpm meer. Deze is na 5 jaar standaard 0 euro en de Defender op grijs kenteken te laten, tenzij je bereid bent de 20.851 euro rest bpm hiervoor af te dragen.