XRAY Nieuws & blog

Home - XRAY Nieuws & blog - USA-auto gebaseerde bpm-naheffing vernietigt door Hoge Raad

USA-auto gebaseerde bpm-naheffing vernietigt door Hoge Raad

Dat zegt de Procureur Generaal in een zaak waarbij een naheffing werd opgelegd op een Ford Mustang (2011) die werd geïmporteerd uit Duitsland.

De Procureur Generaal (PG) stelt dat de Hoge Raad het cassatieverzoek, dat werd ingediend tegen een bpm-aanslag van ruim 45 duizend euro op een geïmporteerde Ford Mustang GT V8 Coupé uit 2011, moet worden toegekend. Dat schrijft de PG in zijn advies aan de Hoge Raad. De PG voorziet de Hoge Raad van adviezen, conclusies genoemd, bij juridische zaken.

Typegoedkeuring

De Ford Mustang komt oorspronkelijk uit de VS en is in 2011 in Duitsland ingevoerd en geregistreerd. De auto had bij invoer 70 duizend kilometer op de teller. Het gaat om een (US spec) model dat voor de Amerikaanse markt gebouwd is en geen Europese typegoedkeuring of certificaat van overeenstemming (CVO) heeft. 


De kopende partij van de auto is bij de berekening van de rest-bpm uitgegaan van een uitstoot van 264 gram. Het volgde daarmee de uitstoot zoals bekend bij andere, vergelijkbare, Fords Mustangs. Daarop kreeg de koper een naheffing en een boete omdat er volgens de Belastingdienst gerekend moest worden met 316 gram (goed voor een bruto-bpm van 45 duizend euro) aangezien de auto een Amerikaanse typegoedkeuring heeft ondergaan en volgens die testmethodiek 316 gram uitstoot. Dat getal stond ook op het Duitse kentekenbewijs. 

Discriminatie

De koper ging in beroep tegen de naheffing van 9.967 euro en de daarbij opgelegde boete van 996 euro. Hij kreeg echter ongelijk bij zowel de Rechtbank als het Gerechtshof van Den Haag. Nu stelt de PG dat in het hoger beroep het Hof in zijn uitspraak onvoldoende heeft beargumenteerd. De vraag is waarom de Belastingdienst deze specifieke auto heeft gediscrimineerd ten opzichte van andere auto’s met dezelfde motor. Want, zo stelt de PG “De naheffing van de Belastingdienst is gebaseerd op een CO2-uitstoot die 48 CO2 gram per kilometer hoger ligt dan die van zes andere Fords Mustang GT V8 en 32 gram meer dan nog eens acht andere.” Volgens de PG had het Hof moeten onderzoeken of er sprake is van discriminatie. De PG adviseert de Hoge Raad om het Hof zich over deze vraag te laten buigen. 

Lees het hele advies hier.

Origineel Artikel: Automotive Management Bart Kuijpers