XRAY Nieuws & blog

Home - XRAY Nieuws & blog - Interview: Automobiel Management

Interview: Automobiel Management

Transparantie is cruciaal

In 1991 bracht XRAY Automotive als eerste een elektronisch taxatiesysteem op de markt, inmiddels is de specialist uit Naarden uitgegroeid tot een prominente speler die tevens over een eigen veilingplatform beschikt en goede banden onderhoudt met importeurs en de Belastingdienst. Transparantie is volgens XRAY van cruciaal belang om een goede marktwaarde te kunnen berekenen. XRAY-directeur Tom Corduwener en Salesmanager Dave Coenraad vertellen het belang van een juiste inkoopwaarde tijdens een interview met Automobiel Management tijdens de eindejaars oliebollen-spacial. Hier vindt u het stuk terug;

Juiste handelswaarde is basis van goede inruiltransactie

Omdat de inruilwaarde grotendeels het rendement van een verkoopdeal bepaalt, is het van groot belang dat die waarde op basis van betrouwbare gegevens tot stand komt. Vroeger werd de basis gevormd door een team van nauwkeurig geselecteerde handelaren. Tegenwoordig worden meerdere informatiebronnen gebruikt, zo kijkt het softwaresysteem van taxatiespecialist XRAY o.a. ook naar het eigen veilingplatform, waarop dagelijks zo’n 150 auto’s worden geveild. “De B2B-veilingapplicatie werkt met veilingen vooraf, die nog gedurende het onderhandelingstraject plaatsvinden. De dealer krijgt een gegarandeerde hoogste prijs”, aldus Dave Coenraad, Salesmanager bij XRAY Automotive.  “Daarnaast hebben we veel contact met importeurs en fabrikanten”, zo stelt Tom Corduwener, directeur bij het bedrijf. “Het grote aantal zelfregistraties heeft namelijk invloed op de restwaardes. Wij kijken ook naar de statistieken die dat in kaart brengen.” Het softwaresysteem van het bedrijf wordt onder meer gebruikt door banken, verzekeraars en leasemaatschappijen. “Twintig bedrijven uit de dealerholding top 25 maken direct of indirect gebruik van onze applicatie”, zo zegt Corduwener. “Dealerholdings zoeken een systeem dat op uniforme en transparante wijze restwaardes berekent. Als gevolg van onze betrouwbare methodiek heeft de staatssecretaris ons toestemming verleent om op basis van onze restwaardes de rest BPM bij import te berekenen.

Als gevolg van de krapte op de Nederlandse occasionmarkt ziet Corduwener veel groeipotentieel met betrekking tot importauto’s. “Dit jaar is dat aantal weer met zo’n 20 procent gestegen. Een forfaitaire afschrijvingstabel geeft slechts een gemiddelde weer, wij komen met een exacte waarde.” Daarbij wordt gekeken naar alle facetten. “Daarbij moet je denken aan de geijkte zaken als het model, de kilometerstand en de kleur van de auto, maar wij kijken bovendien naar de historie”, aldus Corduwener. “Is het bijvoorbeeld een margeauto of een BTW-auto? Is er sprake van parallel import?” Ook vindt er een speciale waardering plaats van ex-huurauto’s, die nu eenmaal vaak in een andere staat verkeren dan een auto van een particulier. “We zijn de enige die bij de waardebepaling naar al die facetten kijkt”, zo stelt Coenraad. Hoewel er rond import nog weleens een schimmig beeld heerst, is dat volgens hem lang niet altijd gegrond. “Als iedereen netjes de regels volgt, verdwijnt dat beeld wel. We onderhouden een goede relatie met de Belastingdienst, want we hebben een gemeenschappelijk belang: een aangiftetraject dat zo transparant en betrouwbaar mogelijk is.” Komend jaar gaat XRAY zijn softwaresysteem vernieuwen, zo wordt o.a. de kwaliteit van de voertuigdata verbeterd. Corduwener: “Ook gaan we meer samenwerken met andere partijen, waaronder ook met directe concurrenten. We willen de klant simpelweg een nog betere dienstverlening bieden.”

Bron: Automobiel management

Foto: Robin Britstra fotografie