Het aantal geïmporteerde occasions is in 2020 met 6,3 procent gegroeid naar – een record – van 237.816 auto’s. Dat blijkt uit cijfers van dataleverancier VWE. In 2019 werden er 216 duizend occasions geïmporteerd.
63,5 procent van de importauto’s komt via Duitsland. België (14,9 %) en Spanje (4,3 procent) volgen op ruime afstand. Door de grote binnenlandse vraag naar occasions daalde de export met 10,1 procent naar 271.092 occasions, stelt VWE. In 2019 werden er ruim 303 duizend auto’s geëxporteerd.
De Volkswagen Golf staat bij de modellen bovenaan in de top 5, maar de import daalde met 4,1 procent naar 10.677 occasions. Bij de nummer 2, de Polo, is de import met 0,2 procent gedaald naar 10.583 occasions. Het aantal geïmporteerde Nissans Qashqai is met 35,9 procent gegroeid naar ruim 5 duizend occasions.
Top 5 modellen occasionimport:
De dataleverancier benoemt het afgelopen jaar als turbulent, waarin de occasionmarkt zich in juni herstelde na de eerder ingevoerde lockdowns met een groei van 1,3 procent naar bijna 1,4 miljoen occasions (b2c). Los van de inhaalslag die vanaf medio mei begon, is de groei volgens VWE ook een gevolg van het mijden van het openbaar vervoer.
Binnen de top 5 behoudt Volkswagen zijn leidende positie binnen de occasionverkopen, waarbij het een groei realiseerde van 5,9 procent naar ruim 164 duizend occasions. De andere merken in de top 5 zagen de verkoop juist dalen. Bij Toyota, BMW, Mercedes-Benz en Audi was er wel veel groei.
Top 10 merken occasionverkopen:
Bronnen: VWE en Automotive Online