Financiële gevolgen WLTP in 2020

Home - Financiële gevolgen WLTP in 2020

WLTP BPM rekentool:

WLTP invoering vanaf 1 juli 2020

Per 1 juli 2020 wijzigen de BPM tarieven. Vanaf dat moment zijn de BPM tarieven gebaseerd op de meer realistische WLTP testmethodiek, nu is de basis voor bpm berekeningen nog de NEDC2. Als gevolg van de overstap van NEDC/NEDC2 naar WLTP als rekenmethode voor de BPM zullen de prijzen van veel nieuwe auto’s worden aangepast. Zowel negatief als positief. Ook voor import van gebruikte auto’s heeft dit gevolgen voor de berekening van de bruto BPM.

In de speciaal door XRAY ontwikkelde rekentool kan je het verschil in bruto BPM – tussen beide methodieken – berekenen. Zo kan je vooraf berekenen wat het financiële effect is van een bpm aangifte voor of na 1 juli 2020.

Wat is WLTP?

WLTP staat voor Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure. Deze test procedure is nieuw en vervangt de vorige testmethode genaamd NEDC (New European Driving Cycle). WLTP is een realistischere methode voor het brandstofverbruik en de uitstoot van een auto. Alle Europese landen gaan op termijn WLTP gebruiken in plaats van de NEDC methode.

Waarom WLTP invoeren?

WLTP is ontstaan uit wereldwijde problemen met uitstoot en verbruik. Veel belastingmaatregelen zijn hierop gebaseerd en dat leidde tot problemen. Daarnaast gingen fabrikanten creatief om met testresultaten. De manipulatie van de cijfers maakte dat de testresultaten niet langer betrouwbaar waren. Het was meer een cijfer op papier, dan een realistische weergave van de werkelijkheid. Het moest anders, dat was duidelijk.

Bovenstaande kwam vooral wereldwijd negatief in het nieuws door de verschillende emissieschandalen en het nieuws over sjoemelsoftware. Overheden werden genoodzaakt in te grijpen. Met de nieuwe WLTP rekenmethodiek als resultaat. De WLTP geeft een reëler beeld.

In Nederland heeft de invoering van de nieuwe WLTP rekenmethodiek o.a. invloed op de bpm, de nieuwprijs van voertuigen en de bijtelling. Sinds 2013 berekenen we de bpm op basis van de CO2 uitstoot. De te betalen belasting voor bijtelling is bijvoorbeeld weer gebaseerd op de nieuwprijs; daar zit ook een deel bpm in verwerkt.

Effect op nieuwprijs en/of cataloguswaarde auto’s

De omschakeling van NEDC2 naar WLTP heeft grote fiscale gevolgen. Waarom? Simpelweg omdat – dankzij de meer nauwkeurige metingen – auto’s in een hogere bpm-schijf vallen en de consument meer aanschafbelasting moet betalen. Dit heeft tot gevolg dat de nieuwprijs of cataloguswaarde van nieuwe auto’s iets hoger uitvallen dan nu. Kortom: nieuwe auto’s worden iets duurder dan voorheen. In extreme gevallen kan het voorkomen dat een nieuwe auto tot wel duizenden euro’s duurder wordt.

Introductie nieuwe bpm tabel 1 juli 2020

De WLTP is een meer realistische testmethode, maar zorgt ook voor hogere CO2 waarden. In Nederland heeft dit als gevolg dat we meer bpm betalen. Sinds 2018 vallen de bpm bedragen hoger uit vanwege de eis om de datum 1e registratie als basis te gebruiken. Gelukkig houdt men hier in de bpm berekening – vanaf 1 juli 2020 – eindelijk rekening mee. Dan komt er een nieuwe bpm tabel op de markt. Dit heeft uiteraard impact op de bruto bpm bedragen. De vraag is of je nu voor of na die datum een auto moet importeren?

Wanneer importeren?

Wil je een auto importeren dan moet je bpm betalen. Voor het bepalen van de (historische) bruto bpm is de datum 1e registratie van belang. Als nieuwe eigenaar mag je alle bpm tarieven tussen de datum 1e registratie en de datum van bpm aangifte gebruiken voor de je bpm aangifte. Om het te betalen bpm bedrag te berekenen mag je uit alle tarieven het meest gunstige tarief kiezen.

Ter verduidelijking: heeft een auto een datum 1e registratie dan mag je altijd uitgaan van de laagste bruto bpm. Wil je een auto importeren dan kan het interessant zijn om dit pas na 1 juli 2020 te doen. Voer je de auto na 1 juli 2020 in dan kan je gebruik maken ven het lagere tarief, zelfs bij een 1e registratie in 2019.

Heeft de auto die je op het oog hebt een datum 1e registratie in 2020? Dan kan het – voor sommige auto’s – gunstiger zijn om de auto na 1 juli 2020 te importeren. Maar voor een aantal auto’s geldt dit niet.

Zoek direct contact met team XRAY!


XRAY Nieuws & blog