XRAY Nieuws & blog

Home - XRAY Nieuws & blog - Dubieuze handelsroute schadeauto’s

Dubieuze handelsroute schadeauto’s

Schadeauto’s worden geïmporteerd uit Amerika en komen bijvoorbeeld via Litouwen terecht op de Europese markt.

Er zijn auto’s op de markt met een dubieus (en vaak onbekend) schadeverleden. Een deel daarvan wordt geïmporteerd vanuit Amerika. Vervolgens worden ze – ergens in Europa – te koop aangeboden voor een wel heel aantrekkelijke prijs. Wil men deze auto’s importeren naar Nederland dan blijkt de rest BPM wel heel erg hoog te zijn. Dit komt door een hele hoge CO2-uitstoot. En dan hebben we het niet alleen over bijzondere auto’s vanuit de States, maar ook over een Volkswagen Golf of een Audi A3 uit de USA. Deze auto’s hebben een CO2-uitstoot van 50 tot 100 gram meer dan de vergelijkbare Europese auto’s. En daardoor wordt de te betalen bpm wel heel hoog.

Litouwen

Een van de bekende handelsroutes is degene via Litouwen. Amerikaanse schade auto’s zijn zeer onaantrekkelijk geworden voor verkoop in Amerika. Van elke auto is het schadeverleden nauwkeurig bijgehouden en is daar transparant op te vragen. Vervolgens worden ze massaal naar Europa en met name Litouwen ge-exporteert en daar gerepareerd. Wil men deze auto’s via Duitsland naar Nederland importeren dan is er van de schadehistorie niks meer terug te vinden. Interessant is deze Duitse Documentaire over de handelsroute via Litouwen.

CO2-uitstoot onbekend

Wil je een Amerikaanse auto kopen dan ontstaat het probleem vooral wanneer er een Nederlands kenteken op de auto moet komen. Auto’s die op deze manier Europa zijn binnengekomen hebben in de regel geen Europese typegoedkeuring. Men moet dan een individuele keuring aanvragen en de RDW bepaalt vervolgens de CO2-uitstoot. In vele gevallen levert dit de maximale CO2-uitstoot op, waardoor de te betalen bpm extreem hoog en onbetaalbaar wordt.

Check de CO2-uitstoot

Wat kan je doen om dit probleem te voorkomen? Ons advies is om ervoor te zorgen dat je altijd weet wat de CO2-uitstoot van de auto is. Dit staat bij Europese auto’s op het CVO. Het beste kun je hem via een Duitse TUV keuring in Europa geregistreerd krijgen. De TUV maakt gebruik van Datablatt. Daar staat ook de uitstoot op die ooit is vastgesteld. Die zal lager liggen dan de berekende versie van de RDW. Door via Duitsland te gaan maak je het process ook voorspelbaarder dan via de RDW, die soms met nieuwe eisen komen waar je de auto aan moet aanpassen. Ga in ieder geval zeker niet af op de gegevens die op het internet bij de advertentie staan.